بلاگ

پروژه سبد کالا

مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX)مطابق با تبصره 2 بند ث ماده ۶۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور به منظور تبادل و به اشتراک گذاری اطلاعات، استعلام‌ها و خدمات الکترونیکی بین نهادی ایجاد شده است .ارایه و دریافت خدمات، در مرکز ملی تبادل اطلاعات مبتنی بر «وب سرویس» بوده و دو بستر نرم افزاری تبادل خدمات دولت الکترونیک با نام گذرگاه خدمات دولت الکترونیک (GSB) و گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB) راه‌اندازی شده است.

GSB(Government Service Bus) : GSB در حقیقت بستر مشترکی است که در آن برای تسهیل تبادل اطلاعات ناهمگون دولت، سیستم‌های واسط نرم افزاری و سخت افزاری با ساختار یکپارچه طراحی شده است تا رد و بدل اطلاعات میان سازمانهای دولتی به صورت امن و در حداقل زمان ممکن انجام گیرد. بستر گذرگاه GSB منفصل از اینترنت می‌باشد و شبکه‌های اختصاصی تمام سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان این بستر نیز می بایست منفصل از اینترنت باشند.

PGSB(Public Government Service Bus) : به مفهوم گذرگاه عمومی خدمات دولت و جهت ارائه خدمات سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی به یکدیگر در بستر اینترنت می‌باشد. به عبارت دیگر این بستر جهت ارائه خدمات به سرویس دهندگان و سرویس گیرندگانی پیاده سازی شده است که بستر ارائه خدمات و یا استفاده از خدمات آنها به اینترنت متصل است.

بسترهای GSB و PGSB از لحاظ طراحی و پیاده سازی سخت افزاری و نرم افزاری کاملا از هم جدا می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *