بلاگ

معرفی کاربرد،اتصالات و انواع قطعات کانال اسپیرال

کانال اسپیرال

کانال‌های اسپیرال، جزو جدیدترین کانال‌های گرد موجود در بازار می‌باشند که از ظاهری مارپیچی برخوردار است که به انتقال راحت‌تر هوا کمک می‌کند. این نوع کانال دارای طرفداران بسیاری در میان صنعت‌گران و نصاب‌ها می باشد و به دلیل مزیت‌های بسیاری که دارد، از این نوع کانال در صنایعی مختلفی استفاده می‌شود. برای برقراری ارتباط بین این کانال‌های گرد و استفاده از آن‌ها نیاز به اتصالات و قطعاتی دارید که بدون آن‌ها این ارتباط امکان‌پذیر نمی‌باشد.

بنابراین و برای آشنایی بیشتر شما با این اتصالات در این مقاله سعی داریم که مهم‌ترین موارد مربوط به آن‌ها را به شما معرفی کنیم و در مورد کاربرد هر کدام از اتصالات و قطعات به صورت مختصر توضیح دهیم تا بتوانید به خوبی اتصالات و قطعات کانال اسپیرال را بشناسید و از کاربردهایش مطلع باشید. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

کاربردهای کانال اسپیرال

 

به مزیت‌های کانال اسپیرال  در قسمت قبل، به طور مختصر اشاره کردیم، اما در این قسمت قصد داریم، در مورد کاربردهای کانال اسپیرال با شما صحبت کنیم و چند مورد آن‌ها را به طور مختصر شرح دهیم.

1- استفاده در مکان‌هایی با فضای محدود

برای انتقال هوا در ساختمان‌هایی دارای فضای محدود، می‌توان از کانال اسپیرال استفاده کرد، زیرا فضای زیادی برای نصب نمی‌خواهد و در فضای محدود می‌توان به راحتی آن را نصب کرد. البته گاهی اوقات در کانال هایی که سقف کوتاهی دارند محدودیت دارد.

2- استفاده برای تهویه مطبوع

این نوع کانال قابلیت آن را دارد که به عنوان مجرای رفت و برگشتی، هوا در سیستم تهویه مطبوع به کار رود. همچنین می‌توان از آن برای خارج کردن دود و هوای شیمیایی موجود در کارخانه‌های نیز استفاده کرد.

3- جابه‌جای دانه‌ها و غلات

از کانال اسپیرال می‌توان برای جابه‌جایی دانه‌ها و غلات در کارخانه‌ها نیز استفاده کرد که کاربردی قابل توجه به نظر می‌رسد.

4- انواع مختلف اتصالات و قطعات کانال اسپیرال

در قسمت قبل در مورد کاربردهای این نوع کانال‌ها صحبت کردیم و چند مورد مهم آن را برای شما شرح دادیم. اما در این بخش قصد داریم، اتصالات و قطعات کاربردی کانال اسپیرال را به شما معرفی کنیم و  کاربرد هریک را برای شما توضیح مختصر دهیم.

5- زانویی گرد کانال اسپیرال

 

زانویی‌های کانال گرد گالوانیزه در زوایای 15، 30، 45، 60 و 90 درجه تولید می‌شود و به بازار مصرفی عرضه می‌گردد تا نصاب‌ها و صنعتگران بتوانند از آن جهت نصب کانال اسپیرال خودشان استفاده نمایند. در هنگام نصب و انتخاب زانویی باید به این نکته دقت داشته باشید که با افزایش ضخامت کانال، باید ضخامت زانویی یا هر قطعه آن نیز افزایش یابد. به طور معمول، کانال‌های اسپیرال در محدوده ضخامت 0.5 تا 1.25 میلی‌متر ساخته می‌گردند و در بازار موجود می‌باشند.

6- سه راهی تبدیل گرد لوله اسپیرال

این سه راهی‌ها قابلیت تولید در زوایای مختلف 30، 45 و 90 درجه را دارند و می‌توانید با این زوایا آن‌ها را در بازار مصرفی کانال‌های انتقال هوا پیدا کنید و مشکلی نداشته باشید. این سه راهی‌ها می‌تواند جهت اتصال کانال اسپیرال به کانال‌های چهارگوش صورت می‌گیرد که می‌تواند سبب کاهش محدودیت گردد.

7- سه راهه شلواره گرد کانال اسپیرال

یکی دیگر از قطعات یا همان اتصالات مورد نیاز در هنگام نصب کانال‌های اسپیرال، سه راهه شلواره گرد می‌باشد که جهت اتصال دو طرفه کانال‌های اسپیرال مورد کاربرد قرار می‌گیرد و محدودیت‌های موجود در این زمینه به طور کلی از بین می‌برد.

8- چهارراهی گرد تبدیل لوله اسپیرال

این اتصالات، در واقع همان سه‌راهی ها هستند، با این تفاوت که به جای سه دهانه، از چهار دهانه برای اتصال برخوردار می‌باشند و یکی از کاربردی‌ترین قطعات کانال اسپیرال در هنگام نصب در ساختمان می‌باشد.

9- تبدیل‌های گرد به گرد کانال اسپیرال

این اتصالات در هنگام نصب کانال اسپیرال، بسیار مورد کاربرد قرار می‌گیرد. زیرا کاربرد آن اتصال لوله‌های مختلف اسپیرال به یکدیگر است که به تعداد دفعات بسیار زیاد به استفاده از آن نیاز می‌گردد.

10 -تبدیل چهارگوش به گرد لوله اسپیرال

در مکان‌هایی که نیاز است که کانال چهارگوش به کانال اسپیرال متصل شود، به طور معمول از این نوع تبدیل استفاده می‌گردد تا بتواند کانال‌کشی را راحت‎تر انجام داد.

11- درپوش اسپیرال

این درپوش به طور معمول جهت مسدود کردن جریان هوای موجود در کانال اسپیرال استفاده می‌شود و دارای چنین کاربردی است.

12- کلکتور کانال اسپیرال

کاربرد این قطعه بیشتر برای تنظیم پخش متعادل هوا درون لوله اسپیرال است و به طور معمول با استفاده از مخلوط چند نوع اتصال مختلف کانال اسپیرال ساخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *