بلاگ

کانال اسپیرال چیست؟

کانال اسپیرال چیست

 

در پاسخ به سوال کانال اسپیرال چیست (What is Spiral Duct) می توان کانال اسپیرال را این گونه تعریف نمود که یکی از انواع کانال های انتقال هوا درزمینه تهویه مطبوع و سیستم های سرما ساز و گرما ساز می باشد.

اجزای تشکیل دهنده کانال اسپیرال

این کانال متشکل از ورق های گالوانیزه است که به صورت مارپیچ برروی یکدیگر قرار گرفته اند و کانال هوا با مقطع دایره شکل را به وجود آورده اند. ورق گالوانیزه موجب مقاومت و استحکام کانال در برابر عوامل محیطی، فشار، فرسایش و… می گردد. در این شرایط این کانال را کانال اسپیرال گالوانیزه می نامند.

موارد استفاده از کانال اسپیرال چیست ؟

از این لوله انتقال هوا در فضاهای متنوع و گوناگونی می توان استفاده نمود و تقریبا می توان گفت که در همه فضاها کاربرد دارد. کاربری هایی اعم از مسکونی، اداری، تجاری، فروشگاهی، بیمارستانی و درمانی، انبارها، سوله ها، کارخانه ها، کارگاه ها و…

مزایای استفاده از کانال اسپیرال چیست ؟

استفاده از کانال اسپیرال دارای مزایا و برتری های فراوانی نسبت به سایر کانال های انتقال هوا دارد.

یکی از آن مزایا در دسترس بودن این کانال است که معمولا در به راحتی در بازار قابل دسترس می باشد.

مورد بعدی قیمت ارزان و مقرون به صرفه آن است که موجب صرفه جویی در هزینه ها می گردد و موجب می گردد تا هزینه های ساخت و هزینه نهایی انجام پروژه بسیار ارزان شود.

مورد دیگر اجرا و نصب آسان است که به راحتی و به کمک نصابان متخصص این عمل انجام می پذیرد و در کوتاهترین زمان ممکن به اتمام می رسد و علاوه بر نصب آسان سرعت اجرا و نصب بالایی نیز به همراه دارد.

یکی دیگر از مزایای این کانال که آن را از سایر کانال های انتقال هوا متمایز نموده است، ساختار مستحکم و زیبای آن است که موجب شده تا از آن به صورت اکسپوز نیز در فضاهای گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی است که در سایر کانال های انتقال هوا، به دلیل آنکه دارای ظاهر زیبا و شکیلی نمی باشند، تلاش بر آن است که کانال ها و انشعاباتش در زیر سقف کاذب پنهان گردد.

معایب کانال اسپیرال چیست ؟

علاوه بر مزایای فراوانی که برای کانال اسپیرال ذکر شد، این کانال دارای معایب اندکی نیز می باشد.

یکی از این معایب آن است که وزن نسبتا بالایی دارد و این مسئله حمل و نصب را دچار مشکل می نماید.

مورد دیگر آنکه امکان پیش عایق شدن برای این کانال وجود ندارد و در شرایطی تنها زمانی می توان آن را عایق نمود که تولید شده و نصب گردد که در این حالت نیز انجام این کار دشوار می باشد.

لوازم جانبی و اتصالات کانال اسپیرال چیست ؟

این لوله هوا دارای اتصالات و متعلقات بسیاری نیز می باشد که سه راهی، چهارراهی، شلواره، سه راه شلواره، گسکت، انواع دمپر، هود، ساپورت، رابط و… تعدادی از این اجزا هستند که در یک پروژه کانال کشی علاوه بر وجود خود کانال، به وجود قطعات و لوازم جانبی همراه آن جهت کانال کشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله لوازم واجب و ضروری در پروژه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *